torsdag 8. mars 2012

DUELL: FERDIG MAT VS HJEMMELAGET MAT

HVORFOR BØR VI LAGE MAT FRA GRUNN?

Svarene er mange og debatten lang.

Tenk over at du er din egen kropp og helses sjef, DU bestemmer hva du skal spise.

DU bestemmer hvilken helse og matvaner dine barn får,
og dermed har DU enorm innflytelse på hvilken helse dine barn får.


Hvilket argument har vi for å kjøpe og spise halv - og helfabriakt mat?
TID, vil mange si. Vi sparer tid på å kjøpe ferdigmat som vi spiser full fart.
Vel, jeg må si meg uenig. Når jeg kommer hjem til hjemmelaget mat er det fantastisk luksus som jeg opplever veldig ofte. Det er fordi vi planlegger meny og innkjøp og vi har ikke ferdigmat som alternativ.
De gangene jeg står på kjøkkenet og lager mat, er det faktisk en sosial happening i vår familie, en får snakket sammen om hvordan dagen har vært og alle bidrar.
Skulle jeg ende opp med å stå alene på kjøkkenet av og til,  får jeg kvalitetstid for meg selv hvor jeg får sortert tanker og planer.
Og når man da blir belønnet med et godt måltid som man nyter i fellesskap, er det prikken over ien :)
Jeg tror det er viktig å ha en god ramme rundt middagen hvor alle prioriterer å delta og er tilstede, unntak er der selvsagt, men felles middag er en hovedregel man forsøker å følge.

Hvorfor tror en at middagen fra varmdisken er like sunn som den en lager fra bunn av hjemme?

Vet du hvilke næringsstoffer, vitaminer, mineraler og det er i maten du spiser?

Vet du hva kroppen din trenger av vitaminer, mineraler og næringsstoffer?

Nå har mattilsynet begynt å innse at å nøkkelhullmerke Grandiosa ikke er spesielt lurt.

Ta grep om din egen helse og lag skikkelig sunn mat!

Det er billigere, sunnere og bedre med selvlaget mat:)

http://www.dagbladet.no/2012/03/04/nyheter/innenriks/mat/innholdsbedrag/grandiosa/20525916/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar