AKTIVITETER/TURER

Aktivtetsferie i Hemsedal sommeren 2011.
Dag 1
Vi har bestemt oss for at denne første dagen på vår ferie skal benyttes til fots. Lokalbefolkningen (eierene av www.hulbak.no) har anbefalt en flott dagstur til Raudberg 1486 moh. Kvelden i dag blir brukt til oppvarming på sofaen (viktig å strekke godt ut sa de).  Vi får en stigning på ca 580 m, så antar at dasken får ekstra muskulatur da, og ikke for å snakke om lårmusklene.
Referat vil komme i morgenkveld:)

Referat fra en kjempetur:)
Vi startet dagen med godt mot, frokost i magen, ullatruso, ullatrøyo, ullalesta, fjellsko, regnjakke og fjellbukse. Med andre ord, været kunne vært mye bedre. Men de som tror det stanser fjellgeiter, må tro om igjen:)
Vi gikk oppigjøno mens vi veddet på hvilken topp vi skulle til; for å si det sånn, vi var ikke i nærheten. Det var ganske mye lengre og brattere enn først antatt, like greit vi ikke visste det på forhånd. Vi gikk i 2 timer i bratt terreng oppover og litt til oppover. Da vi nærmet oss toppen ble vi hyllet med tåke (altså nullniks utsikt som var guleroten), kuling og regn. Men gliset var på plass, we did it! Det nødvendige beviset ble tatt i en fart før vi satte utfor og satset på å finne stien ned igjen. 5 min etter at vi forlot toppen åpnet skydekket seg og solen kom frem, var litt småreligiøs et øyeblikk da:) Vi fant også morgendagens aktivitetsløype mens vi nøt den flotte turen ned igjen. Det er en fantastisk natur vi har her i Norge, og dette er en oppfordring til dere alle om å komme dere ut og NYTE den:)
Vi har nå fått dusjet og spist deilig grillmat ute i solveggen, nå blir det sofastrekking resten av kvelden, vel fortjent spør du meg. Morgendagens tur er i boks, og vi gleder oss!!

Dag 2
Da blir det å sette den muskuløse stumpen på sykkelsetet for opptrening av indrefileten:) Vi har ikke helt bestemt oss for hvor vi skal sykle, men det blir nok flott skal du se.

Referat fra en kongelig sykkeltur!
I dag ble det sykkeltur på Kongeveien. Været var utrolig mye bedre i dag, så antrekket ble trikåtten ,  singletten og kalotten på håvve. Ungdommen fliste fort i fra oss, vi så de faktisk ikke igjen før vi skulle ta lunsj før returen. Vi syklet i over en time bortover/oppover, tidvis ga lårmusklene beskjed på at vi må ta hensyn til alder og aktivitet:)
Vel fremme ved målet spiste vi medbrakt lunsj, som i disse lavkarbotider er 4 ostesnurrer inneholdene Norvegia, majones og salami. Deilig og metter godt i mange timer. Hjemturen gikk lekende lett da det  var mest bortover/nedover. Vi så lemen på veien (både levende og daude), nydelig natur, ble lett solbrente og fikk tatt masse fine bilder. I ettertid kjennes det usedvanlig godt i trompeten, skal kjøpe meg badering i morgen for avlastning. Oppsummert er vi vel fornøyde med dagens innsats, men gårsdagens opplevelse står fremdeles som nr 1. Hadde vi hatt dagens vær på gårsdagens tur, ville det blitt gull:)

Dag 3
Kajakk eller kanopadling på Vannen. Evt kveldstur på sykkelsetet hvis ikke indrefileten ble for mør i går.

Kanotur på Vannen i Hemsedal!
Dagens vær startet ganske grått, så her var det om å gjøre å kle seg godt. Det ble ullatruso, ullalestea og ullaskjorto under regntøyet i dag og. Underveis til Vannen ( ca 6 km fra Ulsåk, på vei mot Lykkja) skinte det opp, og vi fikk helt supert padlevær.
Neste utfordring, og kanskje den største, er å få folket ombord uten å kvelve før vi har begynt.   Det gikk fint, men følelsen av å gå rundt når som helst var til stede en god stund. Vi hadde to tremannskanoer på 4 personer, men hadde vi lastet ombord et stk daukjøtt te, hadde vi tatt inn mengder med vann og antageligvis gått rett til buns:)
Vi plasserte oss for sikerhets skyld feil i båten også,  den med sterkeste åretak fremme. Jadda, vi koste oss uten å mukke over at båten gikk alle andre steder enn der vi hadde tenkt! For å si det sånn; skal man på kosetur med padling, og har omtrent 0 erfaring, så ikke ha forventninger heller! Når gemyttene hadde roet seg litt, ble det en riktig så koselig tur. Og når vi endelig kom på rett kurs, fant husbonden ut at vi skulle på land og spise lunsj. Så var det å kvelve seg ut av kanoen igjen, sluke lunsjen for å unngå skrekkhistorien FLUEN TEK DEG! Vel på  vannet igjen, ble vi belønnet med en skikkelig regnskur. Heldigvis for Janus ullet og regntøyet.
Etter 2 timers padling var det godt å komme på land igjen. Kyllingfiletene har fått svingt seg i dag,  nå må de få kvile seg.
Oppsummert har vi hatt en alle tiders tur, og vi gjør det gjerne igjen. Men husk å holde forventingene til manøvrering nede, da blir du ikke skuffet:)

Dag 4
GOKART! Ferien må avsluttes med litt trekk i peisen:)

Ferieturens siste dag avsluttes med både adrenalinkikk og høy puls!
Vi våknet uthvilte og spente i dag, solen skinner fra skyfri himmel og alle er raske i vendingen. Kursen går mot  Fuglehaug motorsportsenter for litt avspenning bak rattet; GO CART! Sånn som ungdomman lika! Vi ble tildelt "biler", fikk beskjed om å  komme oss i kondomdrakten, hjelm på håvve og hansker mot blemmer i hendene. Stemningen stiger raskt inne i brakken hvor byttet foregår; fra human to aliens med altfor store hoder. De to yngste hadde aldri gjort dette før, mens mor og far har nå så vidt vært borti det.

Vi fikk en kjapp innføring i gass og brems, klar ferdig kjøyr! Gubevaremegvel, der for eg som ei kula bortigjøno, gassen heilt i bånn, herremilde der kom det en sving. Jeg hørte en rar lyd inne i hjelmen; det var visst eg som lo høyt og uhemma gjennom adrenalinkikket som varte ganse lenge. Synes ikke prisen var skammelig høy etter hva vi fikk igjen:) Gammal mann ble også observert på banen, uredd og fliste kåno og ungene med 2 runder, snakka meg om galskap vi fostrer ungene opp til.
Dette lever vi lenge på, anbefales til alle:)

Etterpå lempet vi ungdommen av i Tropicana badeland for  avkjøling. Vi gamle trekkes tilbake til Hulbak og skal stige til fjells igjen. Det var nett en liten tur oppigjøno her vi må undersøke før hjemreise i morgen. Vi pakker sekken med lunsj og  vannflasker og vandrer med freidig mot. Etter ca 100 meter må vi ta første stans og begynne avkledningen, solen steiker, fuglene synger og vi puster og svetter.  Det er et herlig terreng å gå i, ikke for bratt men krever både svette og høy puls. Vel fremme på første stølen leser vi flott informasjon og peker og gestikulerer, ser absolutt for oss hvordan stølslivet har vært i gamle dager. Nasjonal bonderomantikk vokser i våre hjerter, alt var så mye bedre før ja. Vi enes om hvor vi skal ta ferden videre, utsiktspunktet må jo være et flott sted å spise medbragt lunsj på.
Lett på tå danser vi bortigjøno, før mor plutselig tar en piruett og gjømmer seg bak mannabeinet  mens jeg forklarer med lett, skingrende stemme at det er en aldri så liten huggorm foran oss på stien. Det var dagens andre adrenalinkick gitt. Refleksene er det ikke noe å si på, alderen tynger ikke når det gjelder. I ettertid forbannet jeg meg selv litt, jeg skulle jo vært kald som snott og tatt frem kamera for litt knipsing av beistet. Vel, får huske det til neste som viser seg. Men husbonden må finne en stokk som kjerringen kan gå trygt og lede vei. Kjerringa med staven blir sunget med den sangstemmen man har.
Fluene er noen innpåslitne smådjevler, skjønner ikke at de skal surre rundt oss. Hva har vi å tilby da? Da vi kom frem til utsiktspunktet hvor det står en stor flott benk og utsikten er formidabel, måtte vi bare hive oss nedover stien før fluene krøp inn i oss. Forresten hadde jeg en flue helt inn i halsen før jeg harket den ut igjen, halvdau. HA, der fikk den som fortjent. Gikk med munnen lukket etter det.

Konklusjonen etter dagens opplevelser er at man kan få adrenalinkikk ut av så mangt, noe betaler man endel kroner for, men det kan og betales i svette og et oppmerksomt øyeblikk. Begge deler gir samme sum av kicket:)
Kvelden skal tilbringes på Gol kinaresturant (ikke lavkarbokveld med andre ord), men er det ferie så er det ferie.
I morgen tidlig vender vi Citroengen og Volvoen hjemover, borte bra men hjemme best!