tirsdag 1. november 2011

Karbofoskjeller i matprodukter

Karbofoskjeller i matprodukter

Jeg myser litt i reolene når jeg handler, og oppdager stadig noe nytt.
Makrell i tomat, det er vi jo lært opp til at er sunt og godt. Vi bør spise minst en skive daglig sier reklamen.
Jeg sjekket de ulike makrell i tomatboksene som er i vanlig dagligvarebutikk, og ble ganske overrasket over resultatet.
Jeg fant ut at Stabburet makrell i tomat (den som alltid har vært, orginal boks) kommer godt ut; karbohydratinnhold på 3 pr 100 gram vare. Så for moroskyld sjekket jeg Stabburet sine små makrell i tomat bokser og forventer et likt resultat. MEN NEI DA! den inneholder 7 pr 100 gram vare.
WTF?? Noe jeg ikke har skjønt eller? Ok, uten å forstå hvorfor det er slik forskjell på lik produsent og smak, men størrelse på embalasje, så er der forskjell.

Enda mer obs da folkens!

Siste oppdagelse 18.11.11
Skulle handle inn til kakebakst siden det er bursdag i heimen. På menyen stod blandt annet lavkarbo sjokoladekake og tacobord.

Da jeg kjøpte kakao til kaken er der stor forskjell på kakaopulveret fra Eldorado og Freia. Hvem tror du har minst karbohydrater?
Eldorado! Med 8,8 pr 100 gram. Freia har 14,0.

Se liste over de sammenligningene jeg har gjort til nå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar